35stan 35stan
935
BLOG

Smoleńsk 2010 – godzina katastrofy wg płk. Edmunda Klicha

35stan 35stan Katastrofa smoleńska Obserwuj temat Obserwuj notkę 4

W dniu 21 października 2010 r., odbyło się posiedzenie połączonych sejmowych  Komisji Infrastruktury oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka podczas którego doszło do przesłuchania  Przewodniczącego PKBWL, przedstawiciela Polski akredytowanego przy MAK, płk Edmund Klicha.

Jednym z wątków przesłuchania była sprawa nieudanych podejść do lądowania na lotnisku Siewiernyj, rosyjskiego samolotu transportowego IŁ-76MD w dniu 10.04.2010 roku, które miały miejsce po lądowaniu samolotu Jak-40 nr 044 a przed planowanym lądowaniem samolotu TU154m nr 101 ze śp. Prezydentem Lechem Kaczyńskim, Jego Małżonką i członkami oficjalnej Delegacji na Uroczystości 70 - tej Rocznicy Zbrodni Katyńskiej na pokładzie.

 

Oto fragment stenogramu z tego przesłuchania, dotyczący tej kwestii:

 

(…)Jeśli chodzi o przelot. Myśmy oczywiście nie badali, no bo nie udostępniono, nie pytaliśmy nawet, że to AWACS, ale wiem, że to był samolot cargo ze sprzętem, tzn. że miał sprzęt na pokładzie w celu zabezpieczenia wizyty. I ten samolot dwukrotnie przechodził na drugie zajście, i to było... ja nie chcę teraz mówić, jak długo, ale to było ok. pół godziny przed katastrofą, więc on już odszedł dawno...                                                                                           [głos z sali]                                                                                                                    Przewodniczący PKBWL, przedstawiciel Polski akredytowany przy MAK płk Edmund Klich:
Ja nie wiem dokładnie, musiałbym tutaj popatrzeć w te, bo to są takie...
[poseł Antoni Macierewicz (PiS), poza mikrofonem]
Ale rozumiem,                                                                                                                     Przewodniczący PKBWL, przedstawiciel Polski akredytowany przy MAK płk Edmund Klich:
Ale nie mam...
[poseł Antoni Macierewicz (PiS), poza mikrofonem]
...że to nie były dwie godziny.
Przewodniczący PKBWL, przedstawiciel Polski akredytowany przy MAK płk Edmund Klich:
Nie, dwie godziny na pewno nie.
Przewodniczący poseł Wiesław Szczepański (SLD):
Prosiłbym nie polemizować, panie pułkowniku.
Przewodniczący PKBWL, przedstawiciel Polski akredytowany przy MAK płk Edmund Klich:
Nie mam tutaj tych…                                                                                                                       [poseł Antoni Macierewicz (PiS), poza mikrofonem]
W jaki sposób miał zabezpieczyć wizytę?                                                                    Przewodniczący poseł Wiesław Szczepański (SLD):
Panie pośle Macierewicz, prosiłbym...                                                                             Przewodniczący PKBWL, przedstawiciel Polski akredytowany przy MAK płk Edmund Klich:
Ja nie wiem dokładnie, w jaki sposób zabezpieczenie wizyty, to może być w różny sposób, np. mógł przywieźć samochody, które by jeszcze wyjechały i tam...                                            [głos z sali]
Przewodniczący PKBWL, przedstawiciel Polski akredytowany przy MAK płk Edmund Klich:
Ja nie znam organizacji takich wizyt ze strony rosyjskiej. To nie było tematem naszych badań. Trudno, żebym ja zajmował się aż takimi rzeczami. W każdym razie ten samolot był... miał być związany z zabezpieczeniem. Nie mam zapisów, bo nie brałem tutaj, bo też nie chce tego wozić, to są... no to... Zaraz, mógłbym, nie wiem, gdzie mógłbym znaleźć to, ale to była naprawdę...                                                                                                                                     [Głos z sali]
Przewodniczący PKBWL, przedstawiciel Polski akredytowany przy MAK płk Edmund Klich:
Proszę?
[głos z sali]
Czas próby
Przewodniczący PKBWL, przedstawiciel Polski akredytowany przy MAK płk Edmund Klich:
No mówię, rzędu 20-pół godziny, tak, tak 2 na pewno nie, oczywiście że nie.(…)

Źródło: http://niepoprawni.pl/blog/1906/informacja-o-sledztwie-i-zabezpieczeniu-wraku-samolotu-tu-154-cz-6


http://orka.sejm.gov.pl/Biuletyn.nsf/0/C66ADE03E2400CF6C12577E600509FCD/$file/0428306.pdf

 

Czytając ten stenogram, trzeba postawić pytanie o to, które z godzin podanych w oficjalnych Raportach MAK i KBLLP są w takim razie wg płk. Edmunda Klicha błędne:

- czas katastrofy jako 8:41 czasu polskiego?

czy

- czas odejścia samolotu IŁ- 76MD na lotnisko zapasowe?

 

Jeśli za punkt odniesienia weźmiemy oficjalny czas(z Raportów) katastrofy jako 8:41, to wtedy czas odejścia IŁ-76MD wyniesie wg zeznań płk. E.Klicha jako:

8:41 – (0:20do 0:30) = 8:21 – 8:11

i będzie późniejszy od oficjalnego jako 7:39 o 32 do 42 minuty

 

Jeśli za punkt odniesienia weźmiemy oficjalny czas(z Raportów) odejścia IŁ-76MD  na lotnisko zapasowe jako 7:39, to wtedy czas katastrofy podany przez płk. Edmunda Klicha wyniesie:

7:39 + (0:20 do 0:30) = 7:59 do 8:09

Ten czas katastrofy, który wynika z danych przywołanych przez płk. E.Klicha na połączonym posiedzeniu sejmowych Komisji Infrastruktury oraz Sprawiedliwości i Praw Człowieka w dniu 21 października 2010 r., współbrzmi bardzo ściśle z czasem katastrofy (opisowym ale nawiązującym do czasu wschodu słońca w tym dniu w Smoleńsku,który to czas wyraża zaistnienie zjawiska przyrodniczego, którego czas zaistnienia jest faktem nie podlegającym zakwestionowaniu) podanym w pkt. 2.7.6. Raportu KBWLLP:

 

 

"1.7.6. Pora dnia, oświetlenie
Wschód słońca w Smoleńsku w dniu wypadku był o godz. 03:02. Wypadek zdarzył się
w porze dziennej, około trzech godzin po wschodzie słońca."

 

Przeliczając podane w tym pukcie informacje czasowe na czas polski letni UTC+2 otrzymamy:

 

3:02 UTC + ~3:00 + 2:00 =~8:02 UTC+2 (7:59 do 8:09 UTC+2 wg E.Klicha)

Co więcej, jest on zbliżony do czasu katastrofy podanego przez śp. chorążego Musia, członka załogi samolotu Jak-40 nr 044, który wylądował wcześniej z dziennikarzami na pokładzie na lotnisku Siewiernyj, podczas przesłuchania w PW w dniu 10.04.2010 roku.

Oto dane z tego przesłuchania:

- start Jak-40 nr 044 z Okęcia          – ~5:25

- czas lotu z Okęcia na Siewiernyj  – ~1:45

-czas lądowania na Siewiernym      - ~7:10

- pierwsze podejście IŁ-76            

(po 15 min. od wylądowania Jak-a) – ~7:25

- drugie podejście i odejście na

zapasowe(po następnych 15 min.)   - ~ 7:40

- nawiązanie połączenia

z TU154M nr 101(po kolejnych

20 minutach)                                     - ~ 8:00

- czas połączenia Jak-a z TU154M   - ~ 0:13

- wyjście załogi z Jak-a i oczekiwanie

na lądowanie(do usłyszenia odgłosów) – około kilka minut

Z tego zestawienia wynika czas odgłosów jak 8:16 -8:17

 

Relacja strażaka z Siewiernego(Muramszczikow), który przybył na miejsce zdarzenia w pierwszym rzucie jest taka, ze zdarzenie miało miejsce około 40 minut po odlocie IŁ-76(podaje czas o 10 minut dłuższy od maksymalnego czasu podanego przez płk.E.Klicha jako 30 minut)

W filmie A.Gargas pt. „Anatomia upadku 2”, pilot A.Wosztyl, dowódca załogi Jak-40 nr 044  podaje, że po usłyszeniu odgłosów zdarzenia rozmawiał przez telefon m.inn. z szefem 36SPLT płk. R.Raczyńskim a potem z Dyżurnym Kierownikiem Lotów(DKL) w Warszawie i było to o 8:38, co potwierdza wcześniejsze niż podają Raporty, zaistnienie w dniu 10.04.2010 roku zdarzenia na Siewiernym.

Co dziwnego jest w tym stwierdzeniu A.Wosztyla?

Otóż to, że na jego wyznania zawarte w ty filmie(a twierdził, ze o wcześniejszej godzinie zdarzenia wie więcej osób, ale wszyscy milczą na ten temat).

Milczał A.Macierewicz i ZP i milczy podkomisja z Berczyńskim na czele, choć Wosztyl jest ich współpracownikiem. Widać kwestie Okęcia i czasu wydarzeń mogłyby pogrążyć obie wersje katastrofy: MAK i KBWLLP oraz ZP i obecnej podkomisji.

35stan
O mnie 35stan

Nie znoszę kłamstwa, obłudy, relatywizmu moralnego i bezczelności w ich prezentacji. Preferuję rozmowę merytoryczną, opartą na faktach i uprawdopodobnionych poszlakach, analizy oparte na kojarzeniu różnych informacji i faktów w logiczny ciąg zdarzeń. Wyznaję pogląd, iż w polityce nie należy liczyć na przyjaźń, tylko na wspólne interesy, które najlepiej gwarantują dobrą współpracę, że partnerowi można zaufać, jeśli ma się możliwość kontroli jego działań.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka