Historia lotu śp. Prezydenta L.Kaczyńskiego do Smoleńska w dniu 10.04.2010 roku obfituje w wiele niewyjaśnionych elementów.
Takimi niewyjaśnionymi elementami jest np.:
- czasu wylotu z Okęcia
- typ samolotu, którym miał podróżować śp. Prezydent
Historia planowanej godziny startu samolotu z Prezydentem na pokładzie była następująca:
1. Plan pierwotny zgodnie z pismem Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w dniu 9 marca 2010 r. (nr ZOOP-350-8-4-10). zakładał następujący czas startu z lotniska Okęcie:
- Warszawa (start godz. 6.30 LT)
2. Plan wtórny, zgodnie z kolejnym pismem Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej do szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 marca 2010 r. (nr ZOOP-350-8-13-10) zakładał korektę czasu wylotu samolotu z lotniska Okęcie:
- Warszawa (start godz. 7.00 LT)
Z jakich powodów nastąpiła zmiana godziny wylotu i to na wniosek Kancelarii Prezydenta wyjaśnił minister w KP Jacek Sasin podczas pierwszego przesłuchania przed Zespołem Parlamentarnym Ds. Zbadania Przyczyn Katastrofy TU-154M z 10 kwietnia 2010r. w dniu 22.09.2010 roku:
(…)Została skorygowana informacja z pułku(chodzi o 36SPLT – przyp. Autora) o długości lotu, mianowicie najpierw podana była informacja że lot trwał będzie około 2 godzin z Warszawy do Smoleńska, następnie zostało to skorygowane i poinformowano nas że ten przelot będzie trwał póltorej godziny. Stąd jakby nastąpiła zmiana godziny wylotu o pół godziny.(…)
Z tej relacji J.Sasina dowiadujemy się, że pierwotnie w 36SPLT zakładano czas lotu około dwóch godzin czyli czas lądowania zakładano na: 6:30 + 2:00 = 8:30
czyli ten sam co po korekcie czasu startu z 6:30 na 7:00 (7:00 + 1:30 = 8:30)
Ta zmiana planowanego czasu startu i czasu lotu z Okęcia na Siewiernyj musiała wiązać się ze zmianą samolotu, którym miał podróżować Prezydent.
Zakładny pierwotnie czas lotu jako 2 godziny, to czas lotu(z lekkim zapasem czasu) samolotu Jak-40 (w programie uroczystości sporządzonym 1.04.2010 roku, czas lotu Jak-a podano już jako 1h50 minut), natomiast zmieniony czas lotu z 2h na 1h30 minut, to czas lotu TU154M(z lekkim zapasem czasu).
Pierwsze doniesienia medialne o katastrofie z dnia 10.04.2010 roku a także rzecznik MSZ Piotr Paszkowski, mówiły o samolocie Jak-40 i dziwić może to, że rzecznik MSZ Piotr Paszkowski nie wiedział o zmianie typu samolotu(KPRM mu tego nie przekazała?) albo ta zamiana była utajniona a od urzędników MSZ trudno wymagać by kombinowali z czym zmiana czasu startu i lotu się wiąże?
Z powyższego wynika, że po zmianie tych czasów, Kancelaria Prezydenta już wiedziała, że ten start o 7:00 i lot trwający 1h30 minut dotyczy samolotu TU154M nr 101, gdyż już 1.04.2010 roku powstał projekt programu uroczystości w Katyniu, w którym podano na godzinę 7:00 LT odlot samolotu specjalnego TU-154M z Prezydentem Lechem Kaczyńskim z Małżonką do Smoleńska(dobrze byłoby poznać projekt planu uroczystości sporządzony przed tą zmianą, o której informował Jacek Sasin czyli jakie samoloty i z kim na pokładzie wcześniej przewidywano). O zmianach zapewne nie poinformowano wcześniej dziennikarzy, bo w swych relacjach mówili o zaskoczeniu, gdy dowiedzieli się, że nie polecą Tupolewem.
Sprawa stewardessy Agnieszki Węcławek, ulubienicy Pani Prezydentowej Marii Kaczyńskiej, która miała lecieć Jak-iem, ale jak twierdził jej mąż, kilka dni wcześniej zamieniła się z koleżanką i 10.04.2010 roku poleciała Tupolewem, świadczy o tym, że faktycznie wcześniej planowano, że Para Prezydencka poleci Jak-iem ale przed 30.03.2010 roku te plany się zmieniły.
Program uroczystości, którego projekt powstał 1.04.2010 roku: