Lot TU154M nr 101 w dniu 10.04.20910 roku do punktu nawigacyjnego ASKIL, odbywał się wg informacji zawartych w Raporcie KBWLLP „zgodnie z planem”.
Po przejściu punktu ASKIL samolot zmienił kurs na 050 i wykonywał lot z kursem na dalszą zachodnią radiolatarnię(kurs na DRL1 załoga wcześniej już zaprogramowała, co dowodzi tego, że zamierzała wykonać kontrolne podejście od zachodu i w razie stwierdzenia braku warunków do lądowania, odejść na zapasowe do……. Briańska, co znalazło potwierdzenie we wprowadzonych do komputera pokładowego punktów nawigacyjnych: ASKIL - DRL1 - 10XUB - DRL – XUBS.
Podczas lotu z ASKIL z kursem 050 kontroler podał załodze by zmieniła kurs na 040, a załoga ustawiła kurs 031(co idealnie odpowiada zmianie kursu o 19°, czyli byłoby odpowiedzią załogi na komendę z wieży: „radialna 19”, która ustawiała samolot na kurs zachodniego „10XUB”, czyli punkt prowadzący samolot na centralną drogi startowej Siewiernego z kursem 079.
Po próbnym podejściu i odejściu, samolot leciał z kursem na DRL i wschodni „10XUB”, by odejść z kursem 114° na OGALI i potem z kursem na Briańsk.
W opublikowanym przez TVN24 nagraniu CVR pt. „Ostatnie 38 minut lotu. Nagranie z kabiny prezydenckiego tupolewa„ redakcja wyjaśnia:
„Dla lepszego zrozumienia, w dwóch miejscach rozszyliśmy dźwięk. Pierwszy (godz. 8:24 i 20 sekund): to moment w którym jednocześnie dowódca rozmawia z więżą w Smoleńsku, a drugi pilot prowadzi korespondencję z załogą Jaka. Drugi: to ostatnia minuta nagrania.„
http://www.tvn24.pl/niepublikowane-nagranie-z-kokpitu-tu-154m,636030,s.html
Te dwa „rozszycia” ciągłości nagrań nie są przypadkowe, bo są to dwa kluczowe momenty z tego lotu. Pierwszy dotyczy uzgodnienia z wieżą próbnego podejścia zachodniego, a drugi ostatniego etapu tego podejścia, z odejściem na zapasowe.
Tu MAK musiał dokonać gruntownej manipulacji zapisów, by z podejścia zachodniego i odejścia , zrobić podejście wschodnie i CFIT.