Analizując zdarzenia dotyczące tragedii smoleńskiej musimy zauważyć, że do ustalenia ich prawdopodobnego przebiegu, potrzebna byłaby nam wiedza na temat rzeczywistego czasu lotu TU154M na trasie Warszawa(EPWA) – Smoleńsk(XUBS).
Czas lotu na danej trasie w lotach komunikacyjnych, zależy od różnych czynników. Są to :
- indywidualne możliwości każdego typu samolotu(osiągi)
- trajektoria lotu przygotowana przez użytkownika samolotu i przyjęta przez kontrolę obszarów powietrznych po których przewidziano lot.
Na trajektorię składają się odcinki trasy pomiędzy punktami nawigacyjnymi(rzut poziomy trasy) i pułap lotu na danym odcinku(profil podłużny trasy).
Trajektoria może ulegać zmianie już w czasie samego lotu z uwagi na różne nieprzewidziane okoliczności np. omijanie obszarów z burzami, korekta z uwagi na zagrożenie kolizji z innymi statkami powietrznymi, wskazania FMC, jeśli dany statek powietrzny posiada, itp.
Przejdźmy teraz do analizy czasu lotu TU154M na trasie Warszawa(EPWA) – Smoleńsk(XUBS).
Oficjalne raporty MAK i KBWLLP podały w swych materiałach, że TU154M nr 101 w dniu 10.04.2010 roku pokonał tę trasę przy podejściu z kursem 259 i wysokości przelotowej FL330 w ciągu około 74 minut.
Plan lotu, który przygotował na ten lot pilot Stroiński(to on był pierwotnie wyznaczony na dowódcę lotu z Prezydentem w dniu 10.04.2010 roku) zakładał czas lotu na 65 minut.
Symulację planu lotu na tej trasie, dla „DGP” przeprowadziła firma FDS OPS. Według Michała Makowieckiego z firmy FDS OPS opracowującej plany lotów Tu-154M powinien lecieć z Warszawy do Smoleńska 62 minuty(nie podano na jakim pułapie zakładano ten lot w symulacji.
Generał Czaban w wywiadzie określał czas lotu na „około godziny”.
Podajmy teraz jak w opracowanym planie lotu przez Stroińskiego, wyglądają odcinki czasowe pomiędzy punktami nawigacyjnymi:
- odcinek Warszawa(EPWA) do granicy z Białorusią(RUDKA) – 22 minuty
- Rudka do granicy z Rosją(ASKIL) – 36 minut
- ASKIL , DCT, Smoleńsk(wpisanie do planu lotu po punkcie ASKIL symbolu DCT oznacza, ze lot od ASKIL do Smoleńska będzie się odbywał poza wyznaczonymi trasami ATS dla danego państwa – 7 minut
Czas na pokonanie odcinka ASKIL- Smoleńsk wynoszący 7 minut wskazuje na trasę z podejściem od zachodu z kursem 79.
Zapytajmy teraz, dlaczego w symulacji wykonanej dla DGP przez FDS OPS(firma opracowująca plany lotów), czas lotu określono o 3 minuty krótszy?
Moim zdaniem może to być związane z zakładanymi w tych planach różnymi pułapami przelotowymi.
Plan Stroińskiego mógł być ułożony przy założeniu pułapu FL270(taki pułap zakładał plan lotu, który znamy z prezentacji śp. Szpinety dla TVN-u)
Plan z symulacji mógł zakładać pułap FL330(taki pułap pokazują materiały MAK i KBWLLP z lotu 10.04.2010 roku).
Różnica czasu lotu wynikająca z tych pułapów , to może być te 3 minuty różniące czas Stroińskiego od czasu FDS OPS z symulacji. Rzeczywiste skrócenie czasu lotu może być jeszcze większe i wynikać z możliwości występowania na pułapie FL330 tzw, prądów strumieniowych wiejących z zachodu na wschód i których prędkość średnia to około 100 km/h, co przy 28 minutowym pobycie samolotu na tym pułapie, daje skrócenie czasu lotu o 3-4 minuty w stosunku do czasu lotu na pułapie FL270.
Rzeczywisty czas lotu mógłby być jeszcze krótszy i wynosić 58-59 minut(około 1 godziny Czabana).
Gdybyśmy teraz chcieli ustalić najwcześniejszą godzinę pojawienia się TU154M nr 101 nad Siewiernym, to musimy jeszcze odnieść się do godziny startu z Okęcia.
Oficjalne raporty mówią o godzinie 7:27, ale z różnych danych wynika, że nie jest to prawdziwa godzina wylotu.
W dniu wylotu media podawały za szefem 36SPLT płk.pilotem dypl. R.Raczyńskim, ze była to godzina 7:23(mogła ona być podana „około”), ale mamy czas podany oficjalnie, z powołaniem się na zapisy w systemie informatycznym „Bluszcz” i książką lotów 36SPLT.
Jest dokument sejmowy podpisany przez byłego ministra ON B.Klicha, jako odpowiedź na zapytanie poselskie Pani J.Szczypińskiej w sprawie godziny startu samolotu.
B.Klich podał w tym dokumencie godzinę wylotu jako 7:21(było to już po publikacji raportu MAK z godziną 7:27 jako godziną startu.)
Policzmy, o której najwcześniej mógłby się pojawić TU154M nr 101 nad Siewiernym, podchodząc od zachodu:
7:21 + 0:58 = 8:19
Określenie zawarte w pkt. 1.7.6. Raportu KBWLLP nabiera w tym przypadku sensu(„trzy godziny po wschodzie słońca: 3:02 + ~3 + 2 =~ 8:02 czyli to często powtarzane przez świadków i media stwierdzenie określające czas zdarzenia jako „około 10-tej”
Ten czas zdarzenia wynika również z zeznań i relacji medialnych śp. chorążego Musia.
Ten czas około 8-mej to również czas kiedy na wieży jest zamieszanie w sprawie: widać nie widać zbliżającego się Polaka, gorączkowe próby dogadania się z Moskwą w sprawie odesłania go na zapasowe, to również(przy założeniu czasu zimowego w przestrzeni medialnej i w telefonii komórkowej) te kabaretowe zapisy stenograficzne w Centrum Operacji Powietrznych , tuż przed 9-tą i po niej dotyczące rozmów na temat lotnisk zapasowych dla TU154M nr 101.
Całkiem innego rozumienia może nabierać w tej sytuacji godzina rozmowy Braci z 8:23(wg PW) i informacja, ze będą lądować za kilkanaście minut(mógł to być moment w którym samolot z wysokości decyzji odchodził na zapasowe i wykonanie dodatkowego kręgu mogło wynieść te kilkanaście minut(i z lotu po kręgu nadlotniskowym mógł być odesłany na zapasowe(Np. Sjeszcza- lotnisko wojskowe położone w lasach w obwodzie briańskim, w odległości około 150 km od Smoleńska. To z Briańska transportowano do Polski rzeczy ofiar tragedii).